Pagina's

maandag 25 maart 2013

Recipe: Griesmeel koekjes met Oreo vulling!

Hello there, ladies! Ik heb gisteren, terwijl ik ziek was(en nog steeds ben) zoals 75 % van Nederland, toch de moed bij een gezameld over koekjes te bakken. Dit allemaal ter gelegenheid een Bruiloft én nee niet zomaar een bruiloft, maar de bruiloft van mijn oom! Hij trouwt aanstaande vrijdag én het belooft een knalfeest te worden. Uiteraard zal ik daar later meer over bloggen! Maar voor nu wacht er een overheerlijk koekjesrecept op jullie!

Benodigdheden koek:
250 gram boter (gesmolten)
450 gram fijne griesmeel
75 gram meel
75 gram suiker
1 theelepel zout
1 zakje vanillesuiker
1 zakje bakpoeder
3 eetlepels melk
4 eetlepels water

Benodigdheden vulling:
1 pak oreo koekjes
1 pak bastogne
Gecondenseerde melk
4 eetlepels boter (gesmolten)

Benodigdheden topping:
Pistache (250 gram)
Witte chocolade (150 gr)

 


 


 


 
 Neem een schaal en mix de boter, griesmeel, meel, suiker en de zout tot een geheel. Je zult merken dat het geheel nog heel fijn is en niet aan elkaar wilt plakken. Voeg vervolgens de water en melk toe en kneed het geheel met je handen tot een stevig deegbeslag. Voeg tenslotte de zakjes met vanillesuiker en bakpoeder toe én laat het deeg even staan. Tip: Mocht je nou zoiets hebben van mijn deeg is té fijn en wilt nog steeds niet aan elkaar plakken, voeg dan wat meer water/melk toe. Heb je juist het tegenovergestelde probleem: Je deeg is te zacht/waterig, doe er dan een klein handje meel bij! - 

We gaan ons nu focussen op de overheerlijke vulling! 


Zorg er voor dat je de oreo koekjes allemaal in een mixer stopt en tot een fijne zwarte poeder mixt! Neem vervolgens 7 á 8 bastogne koekjes en mix deze ook fijn samen met de oreo koekjes. Je kan eigenlijk voor ieder willekeurig koeksoort kiezen. Ik heb gekozen voor Bastogne koekjes om de zoetheid te behouden, maar de machtigheid van de Oreo koekjes ietwat af te breken! Neem een schaal doe hier de oreo/bastogne poedermix in. Voeg vervolgens de gesmolten boter (4 eetlepels) én de gecondenseerde melk toe. Ook nu krijg je een nogal plakkerig mengsel, maar dit is goed. Kneed het geheel even goed door én laat ook dit mengsel even staan.

 
Nu je deeg én vulling zo goed als klaar is, rest ons nog maar één ding: De vullingen tot één geheel samen brengen: Het koekje! Yummie. Let's start! Pak een bakplaat en leg hier wat bakpapier op. Pak een stukje deeg en maak hier d.m.v. draaibewegingen met de hand, een bolletje van. Druk dit bolletje plat en vul de rest van je bak plaat met ronde platte vormpjes. Pak vervolgens de vulling en maak ook hier kleine bolletjes van die je op de platte deegvormpjes neerlegt. Let op: Op de onderstaande foto's zie je een duidelijk voorbeeld van hoe ik te werk ben gegaan. De vulling bolletjes mogen achteraf gezien iets kleiner, zodat ze in de oven niet 'ontploffen'.


Nu gaan we het bruine bolletje op miraculeuze wijze weg toveren, hihi. Het is echt heel simpel. Je duwt de vulling naar binnen en slaat als het ware het koekdeeg om de vulling heen. Maak er vervolgens weer een bolletje van en druk het weer plat op de bakplaat.


De vulling mag niet zichtbaar zijn: 
 

Voor de versiering heb ik het onderstaand vormpje uit de kast gehaald:



 
Zorg voor een klein gaatje in het midden van het koekje. Dit heb ik gedaan met de achterzijde van een klein lepeltje. Het is niet de bedoeling dat je het koekje uitholt tot aan de bodem, maar slecht een puntje van de top eraf haalt!


Je koekjes zijn nu toe aan een 15 minuut durende warme vakantie. Hihi de koekjes mogen in een voorverwarmde oven 12-15 minuten bakken op 160 graden. Kijk continu  hoe de onderkant van je koekjes eraan toe zijn. Zijn ze caramelbruin, dan mogen ze eruit. Trek je niks aan van het feit dat de bovenzijde nog redelijk 'zacht' kan zijn, dit wordt vanzelf wel weer hard!


Tenslotte rest ons nu alleen nog de opmaak van het koekje. Ik heb gekozen voor een laagje witte chocolade op de ene helftzijde van het koekje. Vervolgens heb ik hier gemalen pistache nootjes overheen gestrooid. Het geheel smaakt echt overheerlijk én dit koekje raad ik een ieder aan. Toch wel trots op wat ik nu weer geïmproviseerd heb, hihi!

 
Yummy for my tummy. 


*smack smack*

 
Ik ga deze koekjes zeker nog een keer of duizend maken én zal dan kiezen voor een wat rustigere opmaak. De smaak van het koekje komt helaas niet tot zijn recht op de foto's, maar je mag van mij aannemen dat ze echt lekker zijn! Wat vinden jullie van de gebruikte combinaties? Is er iets niet duidelijk? Laat gerust een comment achter! Voor nu wens ik jullie allen een fijne dag tegemoet! XOXO

12 opmerkingen:

  1. Owh, wat een lekkere combinatie zeg! Ik ben benieuwd hoe ze smaken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Chahrazad! Ze smaken echt heerlijk! Trust me in this..

      Verwijderen
  2. klinkt lekker, ik ga het zeker weten een keer proberen hihi!
    ik volg je, volg je terug? www.belifash.blogspot.com
    liefs x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Danique! Laat je me weten wat het resultaat is?
      Leuke blog heb je! Ik volg je nu ook! xoxo

      Verwijderen
  3. Tessa & Eline, dat waren ze zeker! Hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow wat ziet dat er lekker uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh my, deze zou ik binnen no-time op hebben !
    xManon

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er heerlijk uit! Ze lijken een beetje op de traditionele Marokkaanse koekjes gevuld met dadels, als je weet welke ik bedoel, haha.

    BeantwoordenVerwijderen